Psát o hezkých věcech je malým východiskem ze smutného světa kolem.

Přechodníky

22. června 2009 v 11:16 | sweethistory |  O češtině a literatuře
Úvodem: Jedná se o nádhernou ukázku bohatosti české gramatiky, v celé její škodolibosti a kráse. A ač se nejedná o záležitost ryze tuzemskou (francouzština jich v hojné míře užívá rovněž) zaslouží si pozornost a obrodu. Ano, přechodníky čekají na svou renesanci, neb jsou "moderními" pisateli a čtenáři odsunováni, co by zbytečné archaismy. Archaismy dozajista, zbytečnými však rozhodně nejsou. Vyjadřují kultivovanost a vzdělanost pisatele a umožňují větší možnosti sebevyjádření. Já je používám od té doby, co jsem přečetla holmesovský kánon A. C. Doyla. Nějak se mi vryly do paměti.

Předpokládám, že osoba, která zabloudí na tyto stránky, jest osobou vzdělanou a nečiní jí tedy problém, v textu přechodník odhalit. Jinými slovy, všichni víme, jak vypadá. A to je dobře. Přesto si neodpustím jeden příklad:
Tato nerozhodnost vzbudila u tří přátel jakési podezření a Athos, popojev několik kroků, pevně zvolal: "Kdo tam?"

Pro jejich používání (míněno správné) existují pravidla. Nejsou nijak složitá, jsou jen puritánsky konkrétní. Ta jsou uvedena níže.
Už snad jen toto: Nejsem češtninářský borec. Čárky, slovosled, ba i íčka píšu automaticky...výhodný důsledek celoživotního čtení pod lavicí:-) Ale četbou se nenaučíte všemu...ač je to zpodivem...zbývá několik disciplín (podle mě nudných) leč v širším důsledku se značně významným podílem na slohu. Myslím tím rozbory vět, určování členů atd. atd. atd.
Jednou z nich je určování slovesného VIDU-věc, kterou jsem si nikdy nezapamatovala. Ale můj dobrý učitel na základce, který o gramatice smýšlel obdobně jako já, nám odhalil klíč k určení sloves dokonavých a nedokonavých.
Tedy:
Řekneme-li si potřebné sloveso v budoucím čase a využijeme-li k tomu tvar slovesa být (významové sloveso tedy zůstane v infinitivu) jedná se o vid NEDOKONAVÝ (nést-bude nést, vést-bude vést, sít-bude sít...)
Řekneme-li si potřebné sloveso v budoucím čase, a NEvyužijeme-li k tomu tvar slovesa být, jedná se o vid DOKONAVÝ (donést-donese, převést-převede, zasít-zaseje...)
Určení vidu u slovesa je totiž potřebné pro určení přechodníkového tvaru.

-knižní tvary
-ve větě jsou doplňkem
-vyjadřují druhý děj téhož podmětu

3 tvary (rod mužský, ženský a střední, množné číslo)

přechodník přítomný:


-vyjadřuje děj současný s dějem přísudkového slovesa
-zpravidla se tvoří od nedokonavých sloves (bude nést, bude vést)
od kmene přítomného ve 3.osobě množného čísla

1) koncovka ou (nesou, vedou)

přechodník se tvoří přidáním přípony:
-a (mužský) nesa, veda
-ouc (ženský a střední) nesouc, vedouc
-ouce (množný) nesouce, vedouce


2) koncovka í (mají, zpívají)

přechodník se tvoří přidáním přípony:
-e (m.)maje, zpívaje
-íc (ž. a st.) majíc, zpívajíc
-íce (mn.) majíce, zpívajíce


přechodník minulý:


-vyjadřuje děj předcházející ději přísudkového slovesa
-od dokonavých sloves (vrazí, vezme)
od kmene minulého ve 3. osobě jednotného čísla
(kmen příčestí minulého, rodu mužského) - vzal

1) před L je samohláska (vrazil, vzal)

přechodník se tvoří nahrazením koncovky l příponou:
-v (m.) vraziv, vzav
-vši (ž. a st.) vrazivši, vrazivše
-vše (mn.) vrazivše, vzavše


2) před L je souhláska (přivedl)

přechodník se tvoří nahrazením koncovky l příponou:
- (m.) přived
-ši (ž. a st.) přivedši
-še (mn.) přivedše


pozn.: Děcka, upozorňuji, že není radno hledati a správné užití přechodníků kontrolovati v mých povídkách. Já je tam střílím od boku automaticky. Když to ale vyžaduje situace (myslím tím učitele s poznámkovým sešitem nade mnou stojícího) musím chtě nechtě své práce rozložiti na molekuly a každý případný renonc dle mustru opraviti. Ta pravidla v hlavě totiž nenosím.
Tož tak...jen abyste mi (v dobré víře, jak jinak :-) neoznamovali, jak špatně jdu svými povídkami příkladem při správném užití tohoto archaického skvostu.
Vaše Sweethistory
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 kat kat | 26. června 2009 v 22:34 | Reagovat

Jak to říct, sotva jsem začala číst mozek vypnul. Tedy od té chvíle, jak jsi začala slovem slovesný vid....
Čeština mi prostě nejde, chjoo, ale je to pěkný článek a sama ho občas použiji.

2 Marťa - spolužačka Marťa - spolužačka | 1. července 2009 v 22:55 | Reagovat

Mno bajooooo =) a v češtině válí ;)

3 Sweethistory Sweethistory | E-mail | Web | 2. července 2009 v 21:00 | Reagovat

[2]: Ty čekáš na povídku, viď? Vyděržaj pijaněr...:-D

4 Profesor Profesor | 6. července 2009 v 13:03 | Reagovat

Oh. Dobrý přehled. To se bude někdy hodit a já s sebou nebudu muset nosit maturitní otázku číslo dvacet jedna (slovesa), postačí počítač.

5 Sweethistory Sweethistory | E-mail | Web | 6. července 2009 v 14:35 | Reagovat

[4]: A hrome, maturita...věřil bys, že si na ní někdy ani nevzpomenu...? XDXDXD Jinak jsem moc ráda, že se ti to hodí:-)

6 Snovačka Snovačka | Web | 23. srpna 2011 v 18:17 | Reagovat

Ach, češtino, miluji Tě :)

7 Sweethistory Sweethistory | E-mail | 23. srpna 2011 v 20:09 | Reagovat

[6]: :-) Jsem na tom stejně:-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama